تاثیر نقدشوندگی در بازارهای مالی

تاثیر نقد شوندگی در بازارهای مالی

نقدشوندگی اصطلاحی در بازارهای مالی است که به قابلیت تبدیل دارایی به پول نقد در کوتاه ترین زمان گفته می شود. در واقع، نقدشوندگی با قیمت یک سهم و سرعت فروش آن رابطه ای مستقیم دارد؛ در بازاری که نقدشونده باشد، فرد به سرعت می تواند دارایی خود را به قیمت واقعی اش به فروش بگذارد، در مقابل، اگر نقدشوندگی در بازار پایین باشد، او مجبور خواهد شد دارایی را به قیمتی پایین تر از قیمت اصلی اش معامله کند. بنابراین، نقد شوندگی از مولفه های اصلی در بازار سرمایه است که رونق بازار را نشان می دهد. در ادامه این مطلب، بیشتر به تاثیر نقد شوندگی در بازارهای مالی خواهیم پرداخت.

با کاهش نقد شوندگی چه اتفاقی در بازار سرمایه رخ می دهد؟

همان طور که گفته شد، بالا بودن سرعت نقدشوندگی عامل مهمی در بازار بورس و سرمایه است . با این حال، اگر وضعیت نقدشوندگی در بازار خوب نباشد، ریسک سرمایه گذاری هم بیشتر می شود. نقدشوندگی زمانی رو به کاهش می رود که قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه مدت دچار نوسان های شدید شوند. در این حالت، تفاوت معناداری بین قیمت پیشنهادی خریدار و قیمت درخواستی فروشنده به وجود می آید که قابلیت تبدیل سرمایه به وجه نقد را با مشکل رو به رو می کند. معمولا نقدشوندگی پایین را به عنوان یکی از نشانه های ایجاد حباب در بازار نیز در نظر می گیرند.

انواع دارایی براساس قابلیت نقدشوندگی

دارایی ها را براساس توانایی در نقدشوندگی می توان به دو دسته‌ی دارایی هایی با قدرت نقدشوندگی بالا و دارایی هایی با قدرت نقدشوندگی پایین تقسیم کرد. معمولا در بازار سرمایه، برخی دارایی ها، مثل طلا و اوراق مشارکت، راحت تر قابل تبدیل به پول نقد هستند که آنها را دارایی‌هایی با قدرت نقدشوندگی بالا در نظر می گیرند. در مقابل، برخی دارایی ها مثل املاک و مستغلات عموما قدرت نقدشوندگی پایین تری دارند. هرچه نقدشوندگی یک دارایی بیشتر باشد، سرمایه گذاران راحت تر می توانند در صورت لزوم آن را به قیمت مناسب و بدون افت ارزش نقد کنند. از این رو، محاسبه ی سرعت نقدشوندگی یک سهم از عوامل مهم در تصمیم گیری‌ سرمایه گذاران است.

رابطه نوسان و نقدشوندگی در بازار بورس

در بازار بورس معمولا هر چه معاملات بیشتر باشد، قیمت ها ثبات بیشتری خواهند داشت و نوسان کم تر خواهد بود. به عبارت دیگر، نقدشوندگی و نوسان در اکثر موارد با یکدیگر رابطه ی عکس دارند و با افزایش یکی، آن دیگری رو به کاهش می رود.

ریسک نقدشوندگی

در شرایطی که نقدشوندگی رو به کاهش باشد، قیمت ها در بازار ناپایدار خواهد بود و در اصطلاح ریسک نقدشوندگی برای آن بازار زیاد محسوب می شود.  

چه عواملی بر ایجاد ریسک نقدشوندگی در بازار تأثیرگذارند؟

ریسک نقدشوندگی متأثر از عوامل مختلفی است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

عمق بازار

به طور کلی، وقتی ریسک نقدشوندگی در بازار زیاد است که تقاضای چندانی برای خرید دارایی وجود ندارد. در مقابل، معمولا اگر خرید و فروش در بازار به طور گسترده انجام بگیرد، ریسک نقدشوندگی نیز کاهش می یابد. در نتیجه، عمق بازار از فاکتورهای اصلی در ایجاد ریسک نقدشوندگی است.

شکاف قیمت ها

اختلاف زیاد بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی از عوامل اصلی در کاهش توان نقدشوندگی بازار است.

تصمیمات عجولانه و هیجانی

دیگر عامل مهم که ممکن است باعث ایجاد صف خرید و فروش و افزایش ریسک نقدشوندگی شود، تصمیم‌گیری‌های احساسی و هیجانی توسط معامله‌گران است که به اختلاف قیمت ها دامن می زند.

 محاسبه سود بورس با استفاده از بورسل

سود و بازده سرمایه‌گذاری، در هر کدام از روش های محاسبه، براساس فرمولی خاص به دست می‌‌آید. نرم افزار بورس بورسل این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به‌راحتی و بدون دردسر بتوانید سود حساب خود را از هر دو روش TWRR‌ و MWRR محاسبه کنید و به برداشتی جامع‌تر از عملکردتان در بازار بورس برسید.

از این گذشته، در بورسل شما می توانید هر تعداد که بخواهید حساب کارگزاری ایجاد کنید و سود کسب شده را برای هر کدام ثبت نمایید.

سبد خرید