حباب در بازار بورس چیست؟

حباب در بازار بورس چیست؟

«حباب» از واژه هایی است که بسیار برای اشاره به وضعیت بازار بورس و سهام به کار رفته است و احتمالا به گوش شما نیز خورده است. در اصطلاح، هر گاه قیمت ها از ارزش ذاتی بیشتر شوند می‌گویند بازار حباب دارد که نشان دهنده ی ناپایدار بودن شرایط است. اما به طور خاص، منظور از حباب در بورس و نقش آن در محاسبه سود بورس چیست و کی این حباب می ترکد؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ سوال حباب در بازار بورس چیست؟ بپردازیم

چه وقت در بازار سرمایه حباب وجود دارد؟

حباب مفهومی اقتصادی است که چه برای بازار بورس و چه سایر بازارهای مالی کاربرد دارد و هنگامی اطلاق می شود که داد و ستد و معامله در یک بازه زمانی خاص بیشتر از ارزش واقعی صورت بگیرد. در نتیجه، در این وضعیت قیمت ها به شدت افزایش می یابد و ارزش ذاتی دارایی را پشت سر می گذارد.

از این رو، در بورس دارایی های مورد معامله را باید بر مبنای رشد واقعی هر شرکت خرید و فروش کرد. البته تعیین ارزش ذاتی کار چندان راحتی نیست و فاکتورهای مختلفی در آن دخیل می باشد که نیازمند مدل سازی و پیگیری جریان نقدی هر شرکت است. 

به همین دلیل، افرادی که تازه وارد بازار بورس می شوند به دلیل ناآشنایی با این اطلاعات و نحوه ی صحیح معامله، نقش زیادی بر ایجاد حباب مالی خواهند داشت. 

به این نکته نیز باید اشاره کرد که تعریف های ارائه شده برای حباب از نظر اقتصاددان های مختلف تا حدی با همدیگر فرق دارد و نظرات متفاوتی در این باره مطرح می باشد. با این وجود، در تمامی این تعریف ها شاهد افزایش سریع و در پی آن کاهش ناگهانی قیمت ها هستیم.

حباب بورس

معنی ترکیدن حباب بورس چیست؟

حباب در بازار بورس موقتی است و هنگامی که به حد افسارگسیخته ای رشد کند با سقوط و ریزش سهم همراه خواهد شد که در اصطلاح به آن ترکیدن حباب گفته می شود. به عبارت دیگر، هر گاه شاخص بورس به طرز سریعی رو به کاهش برود، باید گفت که حباب بورس در حال ترکیدن است.

دلایل ایجاد حباب در بورس

حباب بورس به دلایل مختلفی ایجاد می شود که گاهی هم چندان دقیق و روشن نیست. به طور کلی، شکل گرفتن حباب در بورس را می توان ناشی از فرصت طلبی، خوش بینی یا عدم شناخت دانست. 

معمولا یکی از دلایل اصلی ایجاد حباب اقتصادی، نوعی حرکت جمعی و عرضه و تقاضای زیاد برای خرید و فروش است که باعث می شود قیمت دارایی از ارزش واقعی اش بیشتر شود.

علت دیگر تشکیل حباب، افزایش نقدینگی در جامعه است که تقاضا برای خرید سهم را بیشتر می کند و تا آن جا پیش می رود که تقاضا از عرضه گوی سبقت می رباید. به همین دلیل، هدایت نقدینگی در جهت نامناسب که توسط سیاست های کلان اقتصادی انجام می گیرد، معمولا تأثیر بسزایی در ایجاد حباب مالی دارد.

عامل دیگر که از آن به عنوان «نظریه احمق بزرگ تر» یاد می شود، وقتی است که افراد با علم به ارزش واقعی یک دارایی اقدام به خرید آن با قیمت بالا می کنند تا در آینده نیز بتوانند آن را با قیمتی باز هم بیشتر به فروش برسانند. با تکرار این چرخه، احتمال تشکیل حباب بسیار زیاد خواهد بود.

نرم افزار بورسل و امکانات آن

بورسل ابزاری برای حسابداری بورس است که به صورت رایگان در دسترس می باشد. با این نرم افزار می توان نمودارهای دارایی سهام را ملاحظه کرد، به محاسبه دقیق سود در بازه زمانی موردنظر پرداخت، سبدهای سرمایه را مدیریت کرد، و گردش حساب هر کارگزاری را به تفکیک بررسی نمود.علاوه بر این، برخی امکانات رایج‌تر در نرم افزارهای بورسی، همچون واریز و برداشت و خرید و فروش و انتقال سهم نیز در بورسل به راحتی انجام می گیرد.همچنین، این قابلیت در بورسل فراهم است که اطلاعات مالی مربوط به سبدهای سهام را به نرم افزار اکسل وارد کرد یا پورتفوی فعلی خود را در آن نرم افزار تشکیل داد.

سبد خرید