حسابداری سبد گردان

حسابداری سبد گردان

حسابداری سبد گردان از مفاهیم اصلی در بازارهای سرمایه است که برای مدیریت بهینه پورتفوی سهام به کار می رود. به زبان ساده، شما وقتی به بازار و حسابداری بورس وارد می شوید باید سبد دارایی های خود را مدیریت کنید و خرید و فروش سهام تان را به طور مناسب انجام دهید تا بهترین نتیجه را از معاملات تان کسب کنید.

سبد گردانی نیازمند داشتنِ استراتژی‌هایِ هدفمند است تا سودآوری به حداکثر برسد و زیان های احتمالی به حداقل کاهش یابد.  بسیاری از افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند، مدیریت سبد سرمایه گذاری خود را به شخصی حقوقی به نام «سبد گردان» می سپارند تا به نام آنها معاملات را انجام دهد. در این حالت، مالکیت سبد سهام در اختیار سرمایه گذار است، ولی خرید و فروش و مدیریت سهام توسط افراد خبره و متخصص صورت می گیرد.سبد گردان براساس میزانِ ریسک پذیریِ شما و تحلیل هایی که انجام می دهد، چیدمانی خاص را برای دارایی های تان در نظر می گیرد و زمان مناسب را برای خرید و فروش یا نگهداری اوراق بهادار مشخص می کند.

کارمزد سبد گردان

کارمزد سبد گردان نیز از محل سود سرمایه گذاری و به موجب قرار دادی که بین سرمایه گذار و سبد گردان بسته می شود تعیین خواهد شد. البته سبد گردان سوددهی را تضمین نمی کند، ولی سود او در گرو سوددهی سرمایه گذاری شما خواهد بود.

با این حال، سبد گردانی به طور کلی به معنای مدیریت و چینشِ صحیح سبد سهام است، و چه توسط سبد گردان انجام شود و چه توسط سرمایه گذار، بر مبنای عوامل مختلفی صورت بگیرد. از جمله عوامل دخیل در این رابطه، نوع استراتژی اتخاذ شده، سنجش موقعیت بازار، حجم پورتفوی و … است. از این رو، برای مدیریت پورتفوی از نرم افزارهایی استفاده می شود که به ما امکان حسابرسی و تعیین استراتژی های مالی را می دهند.

اگر شما مدیریت پورتفوی سهام خود را به شرکت های سبد گردان واگذار کرده اید، برای هر یک از سبدهای اختصاصی تان یک صورت مالی تهیه می شود که شامل دارایی ها، بدهی ها و خالص دارایی است و در صورت مالی سبد گردان نیز درج می شود.

نرم افزارهای حسابداری سبدگردان

معمولا نرم افزارهای مدیریت سبد گردانی به شما این اجازه را می دهند تا حسابداری را برای هر یک از سبدهای تان به طور مستقل انجام دهید.اصولا تمامی رویداد های مالی باید به ثبت برسند تا بتوان از آن ها برای گزارش گیری و بررسی وضعیت خود در بازار استفاده کرد.علاوه بر این، ارزش پورتفوی هر فرد حقیقی و حقوقی پذیرفته شده در بورس نیز قابل محاسبه می باشد که در سبد گردانی به ما یاری می رساند.محاسبات سود و زیان دارایی های شما براساس فرمول های مختلفِ مدیریت مالی انجام می گیرد که توسط نرم افزارهای حسابداری قابل انجام است.همچنین، برای سبد گردانیِ مناسب لازم است که میزانِ ریسکِ غیر سیستماتیک نیز سنجیده شود تا با تنوع بخشیدن به آن بهترین بازده ممکن از پورتفوی کسب شود. بدین منظور، یک مدیر مالی باید بتواند انواع ریسک های موجود را محاسبه کرده و به تخمین آنها بپردازد. این کار معمولا به کمک داده های آماری و با تحلیل شاخص بورس در زمان های مختلف انجام می گیرد.

بورسل و حسابداری سبک گردان 

نرم افزار بورسل ابزاری برای کمک به امر حسابداری سبک گردان ها می باشد و با استفاده از امکانات مختلفی که در آن تعبیه شده است، می تواند راهکار مناسبی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه باشد.

سبد خرید