مدیریت سرمایه در بازار بورس

مدیریت سرمایه در بازار بورس

سرمایه گذاری موفق در بازار بورس به مدیریت درست و حرفه ای احتیاج دارد. به عبارت دیگر، در بازار اوراق بهادار شما زمانی به سود مناسب خواهید رسید که بتوانید مدیریت سرمایه در بازار بورس را فرا بگیرید.

اگرچه نیت هرکس از سرمایه گذاری در بورس می تواند متفاوت باشد و به ریسک پذیری یا ریسک گریزی، میزان سرمایه ی موجود و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد، اما به طور کلی، نیل به اهداف مالی در بازار سرمایه نیازمند اتخاذ استراتژی‌هایِ مناسب است. از این رو، برای رسیدن به اهداف مالی خود در بورس، حتما باید مدیریت سرمایه را در نظر داشته باشید و با چشمانی باز و حساب شده در این راه قدم بردارید.

مدیریت سرمایه گذاری در بورس چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه تعریفی از مدیریت سرمایه گذاری ارائه دهیم، می توانیم آن را مهارتِ مدیریتِ سبد سرمایه گذاری در جهت به حداکثر رساندنِ سود عنوان کنیم. با این حال، در بازار بورس برای آنکه به بازده مورد نظر برسید، باید میزان مشخصی از ریسک را هم به جان بخرید. در نتیجه، برخی افراد مدیریت سرمایه در بورس را به نوعی همان مدیریت ریسک تلقی می کنند که با توجه به اهداف مالی هر فرد مشخص می شود. به عنوان مثال، سرمایه گذاری در بازار سهام اگرچه نسبت به اوراق قرضه ریسکِ بیشتری دارد ولی پتانسیلِ سودآوری آن نیز بیشتر می باشد.

مدیریت ریسک و تنوع بخشیدن به پورتفوی

برای مدیریت سرمایه پیش از هر چیز لازم است مشخص شود فرد یا شرکت تا چه حد توان و میل به ریسک پذیری دارد. مدیریت صحیح ریسک با بقا و موفقیتِ سرمایه گذار در بازار پیوند نزدیکی دارد، و از این رو، برای سرمایه گذاریِ موفقیت آمیز معمولا توصیه می شود که پورتفویی متنوع و بهینه سازی شده ایجاد شود تا بهتر بتوان ریسک و بازده ی سرمایه گذاری‌های مختلف را کنترل کرد.

روند و عوامل تأثیرگذار بر مدیریت سرمایه در بورس

در روند مدیریت سرمایه گذاری، پس از مشخص شدن اهداف مالی سرمایه گذار، یک استراتژی و نقشه ی راه برای رسیدن به این اهداف تدوین می شود. این استراتژی نشان می دهد که برنامه‌ریزی باید به چه شکل انجام شود و از چه متدها و روش هایی در آن استفاده شود. 

در مرحله‌ی بعد، برحسب استراتژی اتخاذ شده، یک پورتفوی یا سبد سرمایه گذاری تشکیل داده می شود که مطابق با نیازها و سطح ریسک پذیری سرمایه گذار باشد.

البته در این پروسه با توجه به شرایط ممکن است از استراتژی های مختلف استفاده شود و در چیدمان پورتفوی نیز تغییراتی به وجود بیاید. در واقع، می توان گفت که تدوین و به کار بردنِ استراتژی های مالی و تشکیل یک پورتفوی بهینه همان کاری است که در مدیریت سرمایه در بورس انجام می گیرد.

شرکت های سبدگردان و مدیریت سرمایه

مدیریت بهینه ی سرمایه، پروژه ای چند مرحله ای و تخصصی است که عموما توسط سبدگردانان و مدیران مالی انجام می گیرد. به عبارت دیگر، وظیفه ی شرکت های سبدگردان، همان مدیریت سبد سرمایه است که در قالب خدمات گوناگونی به مشتریان عرضه می شود.

برای مثال، یک مدیر مالی در چنین شرکتی می تواند براساس وضعیت بازار و اهداف و شناختی که از سرمایه گذار پیدا می کند، توصیه ها و راهکارهای مختلفی به وی ارائه دهد که چطور سرمایه ی خود را در بازار حفظ نموده و آن را ارتقاء دهد.

مدیران سبد سرمایه همچنین در بسیاری از موارد مدیریتِ روزانه ی پورتفوی را نیز بر عهده می گیرند و از جانب سرمایه گذار معاملات را انجام می دهند.

 

 محاسبه سود بورس با استفاده از بورسل

سود و بازده سرمایه‌گذاری، در هر کدام از روش های محاسبه، براساس فرمولی خاص به دست می‌‌آید. نرم افزار بورس بورسل این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به‌راحتی و بدون دردسر بتوانید سود حساب خود را از هر دو روش TWRR‌ و MWRR محاسبه کنید و به برداشتی جامع‌تر از عملکردتان در بازار بورس برسید.

از این گذشته، در بورسل شما می توانید هر تعداد که بخواهید حساب کارگزاری ایجاد کنید و سود کسب شده را برای هر کدام ثبت نمایید.

سبد خرید