مهم ترین اصطلاحات بورس

مهم ترین اصطلاحات بورس

هر فردی که وارد بازار بورس می شود لازم است با مفاهیم و اصطلاحات پایه آشنایی داشته باشد تا بتواند عملیاتی همچون محاسبه سود بورس را انجام دهد . سرمایه گذاران با شناختن و کسب اطلاعات بیشتر درباره این مفاهیم می توانند خرید و فروش موفق‌تری را در بازار تجربه کنند. در ادامه به طور مختصر تعدادی از مهم ترین اصطلاحات بورس را توضیح خواهیم داد.

مهم ترین اصطلاحات بورس کدامند؟

بورس

بورس بازاری با قوانین و مقررات خاص است که در آن سهام شرکت های مختلف معامله می شود.

شاخص کل

شاخص کل نشان دهنده‌ی سطح عمومی قیمت در کل بازار است و از طریق آن می توان بازدهی بازار را در دوره ای معین محاسبه کرد. هرچند شاخص کل مهم ترین شاخص بازار بورس محسوب می شود، اما شاخص های دیگری نظیر شاخص صنعتی، شاخص مالی، شاخص بازدهی نقدی و … نیز در بازار وجود دارد.

نماد معاملاتی

نماد معاملاتی شناسه منحصر به فردی است که برای هر یک از اوراق بهادار در سامانه تعریف شده و به صورت حرف و عدد یا ترکیبی از هر دو می باشد.

قیمت آغازین

قیمتی که در آغاز جلسه رسمی معاملات بورس برای هر ورقه بهادار بر روی تابلو اعلام می‌شود.

قیمت پایانی

قیمت نهایی هر ورقه بهادار در پایان جلسه رسمی معاملات بورس است.

عرضه اولیه

وقتی سهام یک شرکت برای اولین بار به عموم مردم عرضه شود به آن عرضه اولیه گفته می شود. عرضه اولیه از آن‌جا که برای اولین بار ارائه شده است معمولا ارزان‌تر است.

پورتفوی

پورتفوی (portfolio) همان سبد بورسی است که از سهام متنوع شرکت های مختلف تشکیل می شود و هدف از ایجاد آن کاهش ریسک سرمایه گذاری است.

سود هر سهم

سود هر سهم (EPS) نشان دهنده‌ی سود شرکت به‌ازای هر سهم عادی است. ای‌پی‌اس را پس از کسر مالیات، از تقسیم سود عملیاتی بر تعداد کل سهم ها محاسبه می کنند.

سود تقسیمی هر سهم

سود تقسیمی هر سهم (DPS) درصدی از EPS‌ است که بین سهام‌داران شرکت تقسیم می شود.

نسبت پی به ای (P/E)

نسبت پی به ای نسبت قیمت به درآمد است که از روش های تعیین ارزش نسبی سهام شرکت ها محسوب می شود. این نسبت نشان می دهد قیمت سهام شرکت چند برابر میزان سود نقدی هر سهم خواهد بود و در واقع آیا سهام شرکت ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه.

ضریب بتا

ضریب بتا میزان نوسان یک سرمایه گذاری را نسبت به بازار نشان می دهد و براساس داده های تاریخی معاملات به دست می آید.

سبد گردانی

سبدگردانی مدیریت و چیدمان درست دارایی ها در پورتفوی است که یا توسط خود فرد یا توسط فرد یا گروهی متخصص انجام می گیرد.

سبد گردان

سبد گردان شخصی حقیقی یا حقوقی است که طبق قراردادی مشخص، مدیریت پورتفوی  و حسابداری سبد گردان سرمایه گذار را بر عهده می گیرد.

ترازنامه

ترازنامه صورت مالی شرکت است که در آن دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام ثبت گردیده است. سهام‌داران با بررسی ترازنامه می‌توانند وضعیت آتی شرکت را پیش‌بینی کنند.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، روشی از تحلیل بازار است که بر مسائل بنیادی و ریشه‌ای اثرگذار بر قیمت یک سهم متکی است. در این روش، در هر زمان، براساس عوامل اقتصادی، سیاسی، محیطی و … ، یک ارزش ذاتی برای بازار در نظر گرفته می شود که طبق آن معاملات انجام خواهد شد.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یا فنی، پیش بینی روند آینده بازار با استفاده از آمارها و الگوهای گذشته است. کسانی که از این روش برای تحلیل استفاده می کنند، معتقدند هستند که همه چیز با نمودار قیمت قابل بررسی است و روندی مشخص دوباره تکرار خواهد شد.

 محاسبه سود بورس با استفاده از بورسل

سود و بازده سرمایه‌گذاری، در هر کدام از روش های محاسبه، براساس فرمولی خاص به دست می‌‌آید. نرم افزار بورس بورسل این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به‌راحتی و بدون دردسر بتوانید سود حساب خود را از هر دو روش TWRR‌ و MWRR محاسبه کنید و به برداشتی جامع‌تر از عملکردتان در بازار بورس برسید.

از این گذشته، در بورسل شما می توانید هر تعداد که بخواهید حساب کارگزاری ایجاد کنید و سود کسب شده را برای هر کدام ثبت نمایید.

سبد خرید